דלקות מעי 12.08.2018

נגיף הרוטה עודנו הגורם המוביל לדלקת מעי חריפה מתחת לגיל שנתיים

המחקר מצא כי בקרב ילדים שחלו בדלקות מעי חריפות, נגיף הרוטה היה הגורם המוביל לתחלואת פעוטות עד גיל שנתיים ומיד אחריו נגיף הנורו

נגיף הרוטה (צילום: אילוסטרציה)
נגיף הרוטה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך בקולומביה לאחר החלת החיסון נגד נגיף הרוטה מצא כי בקרב ילדים שחלו בדלקות מעי חריפות (גסטרואנטריטיס), נגיף הרוטה היה הגורם המוביל לתחלואת פעוטות עד גיל שנתיים ומיד אחריו היה נגיף הנורו. בקרב ילדים בגילאי שנתיים עד חמש, חיידק השיגלה היה הפתוגן הנפוץ ביותר.

מידע אפידמיולוגי מאמריקה הלטינית לגבי דלקת מעי חריפות (acute gastroenteritis - AGE) בעידן שאחרי החלת החיסון נגד נגיף הרוטה (rotavirus) שהושג על ידי טכניקות מולקולריות בעלות רגישות גבוהה הינו נדיר.

מחקר פיקוח (surveillance) פרוספקטיבי זה בוצע בין מרץ 2015 למרץ 2016 בשתי רשתות בריאות עירוניות בקאלי, קולומביה, על מנת לאתר AGE בקרב ילדים מתחת לגיל חמש.

דגימות עוקבות נאספו בו-זמנית מכל מתקני הבריאות השייכים לרשתות הבריאות העירוניות עד להשלמת גודל המדגם הדרוש. דגימות צואה ממטופלים עם AGE נבדקו במערך חומצות גרעין עבור 16 פתוגנים. תדירות האבחון ושיעורי ההיארעות הושגו עבור פתוגנים ספציפיים לפי קבוצות גיל בקרב ילדים עם AGE אשר הוביל לאשפוז או טיפול במרפאת חוץ.

שיעורי ההיארעות הכללית של אשפוזים וטיפול במרפאות חוץ הקשורים ל- AGE היו 20 ו- 237 עבור 1,000 ילדים מתחת לגיל חמש, בהתאמה.

למרות צריכה כמעט מוחלטת של החיסון נגד נגיף הרוטה, נגיף הרוטה היה הגורם הנפוץ ביותר באופן כללי, כולל אשפוזים וטיפול במרפאות חוץ בתינוקות בגילאי 0-23 חודשים, עם שיעורי היארעות של 12 ו- 108 עבור 1,000 ילדים, בהתאמה.

שיעורי ההיארעות של נגיף הנורו (Norovirus) היו דומים לשיעורי נגיף הרוטה בקבוצת גיל זו ונקשרו לציונים גבוהים במדד Vesikari. חיידק השיגלה (Shigella) היה הפתוגן הנפוץ ביותר בקרב ילדים בגילאי 24-59 חודשים.

דלקת מעי חריפה עודנה גורם תחלואה חשוב בקרב ילדים תחת לגיל חמש, בפרט בקרב פעוטות מתחת לגיל שנתיים. נגיף הרוטה נותר הפתוגן המוביל הגורם ל- AGE בקרב ילדים צעירים, כאשר מיד אחריו, בהפרש זעום, נגיף הנורו. יש צורך באמצעים מניעתיים, כולל אסטרטגיות חיסון חדישות, עבור אוכלוסייה זו, על מנת להפחית עוד יותר את התחלואה בדלקות מעי חריפה.

מקור:

Int J Infect Dis. 2018 Jun 15;73:52-59. doi: 10.1016/j.ijid.2018.06.006. [Epub ahead of print]Acute gastroenteritis in a pediatric population from Cali, Colombia in the post rotavirus vaccineera.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מעי חריפה,  גסטרואנטריטיס,  acute gastroenteritis,  נגיף הרוטה,  rotavirus,  חיסון נגד נגיף הרוטה,  נגיף נורו,  Norovirus,  שיגלה,  Shigella,  שלשולים בילדים,  diarrhea,  אשפוז ילדים,  מדד Vesikari
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו