עמידות לאנטיביוטיקה 25.02.2019

השכיחות, המנבאים והתוצאות של עמידות לכל סוגי האנטיביוטיקה בטיפול קו ראשון

החוקרים מצאו כי חוסר רגישות לאנטיביוטיקות קו ראשון קשור להישרדות מופחתת בזיהומים של חיידקיים גראם שליליים

עמידות לכל סוגי האנטיביוטיקה של טיפול קו-ראשון מחייבת את השימוש בתרופות "עתודה" פחות יעילות או יותר טוקסיות. ייתכן שזיהומים של חיידקיים גראם שליליים בזרם הדם (Gram-negative bloodstream infections, GNBSI) עם עמידויות קשות לטיפול (difficult-to-treat resistance, DTR) מביאים לתמותה מוגבר מאשר פנוטיפים אשר מאפשרים טיפול באחד או יותר סוגי אנטיביוטיקה קו-ראשון פעילים.

במחקר חדש שנערך ב-National Institutes of Health Clinical Center במדינת מרילנד, ארה"ב, והתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביקשו החוקרים להעריך את השכיחות, המנבאים והתוצאות של עמידות לכל סוגי האנטיביוטיקה בטיפול קו-ראשון.

החוקרים ניתחו את ה-Premier Database כדי לאתר מטופלים מאושפזים עם GNBSIs נבחרים. DTR הוגדר כעמידות בינונית/מלאה בבדיקת מעבדה לכל קטגוריות הבטא-לקטם, כולל קרבפנמים ופלאורקווינולונים. השכיחות והעמידות לאמינוגליקוזידים של אירועי DTR הושוו לאירועים של עמידות לקרבפנמים, עמידות של ספקטרום מורחב לצפלוספורינים ועמידות לפלאורקווינולונים על פי הגדרות ה-CDC. החוקרים זיהו מנבאים של DTR. הסיכון היחסי המתוקן של תמותה נבדק עבור DTR, פנוטיפים שונים לפי הגדרת ה-CDC אשר רגישים לסוג אחר או יותר של אנטיביוטיקה בטיפול קו-ראשון, ואובדן מדורג של קטגוריות פעילות.

נתונים סטטיסטיים: בין השנים 2009 ו-2013, 471 (1%) מתוך 45,011 אירועים של GNBSI ב-92 (53.2%) מ-173 בתי חולים הציגו DTR, עם טווח של 0.04% עבור  Escherichia coli ועד 18.4% עבור Acinetobacter baumannii. בקרב מטופלים עם DTR טופלו 79% טיפול תוך-ורידי באמינוגליקוזידים, טיגציקלין או כוליסטין/פולימיקסין-B. עמידות לכל האמינוגליקוזידים התרחשה ב-33% מהמקרים. מנבאים של DTR כללו מרכזים רפואיים עירוניים ומחלה חמורה יותר בבייסליין.

שיעור התמותה הגולמי עבור GNBSI עם DTR עמד על 44%. הסיכון היחסי המתוקן היה גבוה יותר עבור DTR  מאשר זיהומים עם עמידות לקרבפנמים (1.2, רווח סמך 95% של 1.0-1.4; p=0.02), עמידות ספקטרום-מורחב לצפלוספורינים (1.2, רווח סמך 95% של 1.1-1.4; p=0.001) או עמידות לפלאורקווינולונים (1.2, רווח סמך 95% של 1.0-1.4; p=0.008). הסיכון היחסי המתוקן לתמותה גדל ב-20% עבור כל אובדן מדורג של קטגוריות קו-ראשון פעילות, מ-3-5 עד 1-2 עד 0.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שחוסר רגישות לאנטיביוטיקות קו-ראשון קשור להישרדות מופחתת ב-GNBSI.

DTR מהווה מדד פרוגנוסטי פשוט ליד מיטת החולה של עמידויות מקבילות אשר מגבילות את הטיפול.

מקור:

Sameer S Kadri, Jennifer Adjemian, Yi Ling Lai, Alicen B Spaulding, Emily Ricotta, D Rebecca Prevots, Tara N Palmore, Chanu Rhee, Michael Klompas, John P Dekker, John H Powers, Anthony F Suffredini, David C Hooper, Scott Fridkin, Robert L Danner, National Institutes of Health Antimicrobial Resistance Outcomes Research Initiative (NIH–ARORI); Difficult-to-Treat Resistance in Gram-negative Bacteremia at 173 US Hospitals: Retrospective Cohort Analysis of Prevalence, Predictors, and Outcome of Resistance to All First-line Agents, Clinical Infectious Diseases, Volume 67, Issue 12, 28 November 2018, Pages 1803-1814, https://doi.org/10.1093/cid/ciy378

נושאים קשורים:  מחקרים,  עמידות לאנטיביוטיקה,  גראם שלילי,  בקטרמיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו