דלקת ריאות 28.02.2019

הרכב המיקרוביוטה החיידקית בחלל הפה ותמותה מדלקת ריאות בקשישים

הקשר בין הרכב המיקרוביוטה של הלשון לבין היארעות תמותה מדלקת ריאות בקרב מטופלים המתגוררים בבית אבות

שאיפה (Aspiration) של תוכן חלל הפה, הכולל בתוכו כמות גדולה של חיידקי חלל הפה, הוא גורם מרכזי לדלקת ריאות בקרב קשישים. במחקר זה נבדק הקשר בין הרכב המיקרוביוטה של הלשון לבין היארעות תמותה מדלקת ריאות בקרב מטופלים המתגוררים בבית אבות.

למטופלים במחקר זה בוצעה הערכה למצבם הבריאותי הבסיסי ובכלל זה למיקרוביוטה של הלשון. הרכבי מיקרוביוטה שונים סווגו על ידי ריצוף וקיבוץ ה-RNA של היחידה ה–16S הריבוזומלית. כל המטופלים (173) היו במעקב למשך תקופה חציונית של 19 חודשים, על מנת להעריך היארעות של תמותה מכל הסיבות, כולל תמותה הקשורה לדלקת ריאות. החוקרים העריכו את השפעת הרכב המיקרוביוטה על הסיכון לתמותה בעזרת מודל Cox עם רגרסיה לסיכון פרופורציונלי.

המיקרוביוטה סווגה לאחד משניים: סוג 1 שבו נראו בעיקר זני Prevotella ו-Veillonella, וסוג 2 שבו נראו בעיקר זני Neisseria ו-Fusobacterium. למטופלים עם הרכב חיידקי מסוג 1 היה סיכון גדול בצורה משמעותית לתמותה מכל הסיבות (יחס סיכונים מתוקנן 3.79, רווח בר-סמך 95%: 1.38-10.39) ותמותה מדלקת ריאות (יחס סיכונים מתוקנן 13.88, רווח בר-סמך 95%: 1.64-117.21) לעומת מטופלים עם הרכב חיידקי מסוג 2. לא נמצא קשר משמעותי לגורמי תמותה אחרים.

מסקנת החוקרים היא שהרכב המיקרוביוטה קשור באופן משמעותי לתמותה מוגברת מדלקת ריאות בקרב קשישים המתגוררים בבתי אבות.

מקור: 

Kageyama S. et al (2018). The Journals of Gerontology: Series A, July, Pages 1097–1102

נושאים קשורים:  מחקרים,  גריאטריה,  מיקרוביוטה,  מחקר עוקבה,  סיכון תמותה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו