תיאור מקרה 26.12.2019

תיאור מקרה: מה עושים כשוירוס זוסטר מסתיר לימפומה במוח?

הרופאים שלחו את החולה לבדיקה אוטורינולרינגולוגית, לסריקת CT גוף מלאה, לקולונוסקופיה ולאנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה, אך כל אלה לא הראו סימנים של גידול ראשוני או נגעים משניים אחרים

גידול סרטני במוח. אילוסטרציה

בן 68, שבועיים טרם קבלתו, פיתח בחילה והקאות, שנמשכו למרות תרופות אנטי-אמטיות. ברקע אבחנה של הרפס זוסטר אופטלמיקוס בצד ימין ארבעה חודשים לפני קבלתו וסוכרת מסוג 2. הבדיקה הכללית בקבלתו הייתה תקינה אך בדיקה נוירולוגית חשפה פטוזיס ימני, פזילה ואניסוקוריה.

בבדיקות דם התגלתה אנמיה נורמוציטית נורמוכרומית, המוגלובין 10.2, CMV 86, לוקוציטים 5,100, תרומבוציטופניה עם ספירת טסיות דם של 91,000 ורמת CRP 61.5 מ"ג לליטר (רגיל <3 מ"ג/ליטר). בדיקת CT של המוח בוצעה בכדי לשלול אירוע מוחי והראתה באופן מפתיע שלושה נגעים עגולים, מעט צפופים, עם מיקום תוך-אקסיאלי סביב החדרים.

נוזל עמוד שדרה נלקח על ידי ניקור מותני. אנליזה של הנוזל היתה ללא תאים עם עם רמות חלבון וגלוקוז תקינים, מה ששלל זיהום של מערכת העצבים המרכזית. בדיקה של פאנל אוטואימוני ובדיקות סרולוגיות, כולל בדיקות ל-HIV, נגיף הפטיטיס, עגבת ונגיף אפשטיין-באר, היו שליליות.

הרופאים שלחו את החולה לבדיקת otorhinolaryngology, סריקת CT גוף מלאה, קולונוסקופיה ואנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה. כל אלה לא הראו סימנים של גידול ראשוני או נגעים משניים אחרים. MRI של המוח עם הדמיה דיפוזית הראה שוב את אותם שלושה נגעים עם בצקת וזוגנית פרי-פוקאלית, תת-צפיפות בתמונות משוקללות T1, צפיפות אחידה בתמונות משוקללות T2 והאדרה לאחר מתן גדוליניום. מאפיינים אלה תאמו לאבחנה של לימפומה ראשונית של מערכת העצבים המרכזית (PLCNS).

בהמשך לממצא זה בוצעה ביופסיה של הנגעים במוח והממצאים הצביעו על לימפומה גדולה של תאי B. בהתאם לאבחנה זו נוסף Methotrexate לטיפול. למרות האבחנה המהירה והטיפול המוקדם, המטופל נפטר לאחר 115 יום.

מקור:

Nascimento, R., Freitas, J. M., & da Luz Brazão, M. (2019). When Zoster Virus Hides a Primary Brain Lymphoma. European Journal of Case Reports in Internal Medicine, 2. https://doi.org/https://doi.org/10.12890/2019_001341

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  המוגלובין A1C,  מחלת המוגלובין H,  אנמיה מיקרוציטית,  תלסמיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו