נגיף הקורונה 01.07.2020

האם חסימת GM-CSF יכולה להוות אסטרטגיה טיפולית ב-COVID-19?

במחקר זה נמצא שהתרופה MARVILIMUMAB משפרת תוצאים קליניים בחולי COVID-19 קשים שאינם מונשמים

טיפול בזריקות. אילוסטרציה

חולי דלקת ריאות מנגיף הקורונה והיפר-דלקתיות מערכתית סובלים מתמותה גבוהה. מחקר זה בחן האם התרופה MARVILIMUMAB, מסוג anti-granulocyte-macrophage colony-stimulating factor receptor-alpha monoclonal antibody , כאשר מוספת לטיפול הסטנדרטי, משפרת תוצאים קליניים בחולי דלקת ריאות מנגיף הקורונה והיפר-דלקתיות מערכתית.

מחקר עוקבה פרוספקטיבי זה כלל מטופלים בגילאי 18 שנים או יותר, אשר אושפזו בבית החוליםSan Raffaele (מילאנו, איטליה) עם דלקת ריאות חמורה מנגיף הקורונה, היפוקסיה והיפר-דלקתיות מערכתית.

המטופלים קיבלו מנה תוך-ורידית אחת (6 מ"ג/ק"ג) של MARVILIMUMAB כתוספת לטיפול הסטנדרטי אשר ניתן בבית החולים באותו זמן. במקביל, קבוצת הביקורת כללה מטופלים עם מאפייני בסיס דומים אשר קיבלו טיפול סטנדרטי בלבד באותו בית החולים.

התוצא העיקרי שנבדק היה הזמן עד שיפור הקליני (מוגדר כשיפור של שתי נקודות או יותר מתוך שבע נקודות בקנה המידה של המצב הקליני). תוצאים אחרים כללו את שיעור המטופלים אשר השיגו שיפור קליני, שרידות, שרידות ללא הנשמה מלאכותית, ומשך הזמן להתפוגגות החום. תופעות לוואי  נוטרו באופן יומיומי.

במחקר השתתפו 13מטופלים שלא הונשמו (ממוצע גילאים 57 שנים [טווח בין רבעוני 52-58], 12 [92%] מתוכם גברים) אשר קיבלו MARVILIMUMAB ו-26 מטופלים (ממוצע גילאים 60 שנים [טווח בין רבעוני 53-67], 17 [65%] מתוכם גברים) בקבוצת הביקורת אשר קיבלו טיפול סטנדרטי.

במהלך המעקב שנמשך  ימים, אף אחד מהמטופלים בקבוצה שטופלה עם התרופה MARVILIMUMAB לא  מת. לעומת זאת, שבעה (27%) מטופלים מתו בקבוצת הביקורת (p=0.086). ביום ה-28, כל המטופלים בקבוצה שטופלה עם MARVILIMUMAB ו-17 (65%) מטופלים בקבוצת הביקורת הראו שיפור קליני (p=0.030), עם שיפור מוקדם יותר בקבוצת הטיפול עם MARVILIMUMAB לעומת קבוצת הביקורת (ממוצע הזמן לשיפור 8 ימים [טווח בין רבעוני 5-11] לעומת 19 ימים [11 ל28 ימים ויותר], p=0.0001).

החוקרים מסכמים כי טיפול עם התרופה MARVILIMUMAB מוביל לשיפור בתוצאים קליניים לעומת הטיפול הסטנדרטי בחולי דלקת ריאות מנגיף הקורונה והיפר-דלקתיות מערכתית אשר לא הונשמו עם פרופיל בטיחות גבוה.

מקור: 

De Luca, G. et al. (2020) The Lancet Rheumatology. In Press

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2665991320301703

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת ריאות,  דלקת מערכתית,  טיפול ביולוגי,  חוסמי GM-CSF,  נגיף הקורונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו