טיפול מניעתי 08.11.2020

ארנומאב בחולים עם מיגרנה כרונית שנכשלו על חמישה טיפולי קו ראשון דרך הפה ו-onabotulinumtoxinA

חוקרים סבורים כי ארנומאב מהווה אפשרות טיפול יעילה ונסבלת עבור חולים עם מיגרנה כרונית שאינה מגיבה לטיפול מניעתי רגיל

כאב ראש (אילוסטרציה)

ידוע כי הרשויות בגרמניה מנסות להחזיר את הטיפול המניעתי במיגרנה, על ידי מתן ארנומאב בלבד, בחולים שלא הצליחו בטיפול עם לפחות חמש תרופות למניעה דרך הפה או שיש להם התוויות נגד תרופות אלו. החוקרים ביצעו אנליזה של נתונים מהעולם האמיתי במטרה להעריך את התגובה לטיפול עם ארנומאב, של חולים עם מיגרנה כרונית, שנכשלו על חמש תרופות מניעתיות במתן דרך פה, בנוסף לכישלון טיפולי עם onabotulinumtoxinA.

החוקרים ערכו אנליזה של נתונים רטרוספקטיביים מ-139 חולים עם מיגרנה כרונית, שקיבלו זריקה אחת של ארנומאב בשני מרכזי כאב ראש גרמניים. החולים שנכללו היו חולים שלא הגיבו לטיפול מניעתי במידה מספקת בעבר או שהיו להם התוויות נגד לחוסמי בטא, פלונריזין, טופירמט, אמיטריפטילין, ולפרואט ו-onabotulinumtoxinA. החוקרים הגדירו את התוצא העיקרי בתור השינוי הממוצע בימים מהחודש בהם החולה סבל מכאבי ראש, מתקופת תחילת המחקר (4 שבועות) ובמשך 12 שבועות של טיפול עם ארנומאב. תוצאים משניים היו שינויים בימי המיגרנה החודשיים, ימים עם כאב ראש חמור, ימים בהם החולה נטל תרופות נגד כאב הראש החריף וצריכת טריפטאן בתקופת הטיפול.

החוקרים מצאו כי טיפול עם ארנומאב (במינון התחלתי של 70 מ"ג) הוביל להפחתה של-3.7 (רווח בר-סמך 95%: 2.4-5.1) ימים בחודש בהם החולה סבל מכאב ראש לאחר הטיפול הראשון ו-4.7 (רווח בר-סמך 95%: 2.9-6.5) לאחר שלושה מחזורי טיפול (p <0.001 עבור שניהם). זאת ועוד, כל הפרמטרים של התוצאים המשניים הופחתו לאורך הזמן. כמו כן, נמצא כי למחצית מהחולים (51.11%) הייתה ירידה של יותר מ-30% במספר הימים בחודש בהם סבלו מכאב ראש בשבועות 9-12. החוקרים דיווחו כי רק 4.3% מהחולים הפסיקו את הטיפול עם ארנומאב עקב תופעות לוואי.

החוקרים הגיעו למסקנה כי באוכלוסיית חולים הסובלים ממיגרנה כרונית שאינה מגיבה לטיפול, ארנומאב הראתה יעילות בעולם האמיתי, בדומה לנתונים ממחקרים קליניים. הם סבורים כי הסבילות הייתה טובה ולא צצו בעיות בטיחות. לטענתם ארנומאב מהווה אפשרות טיפול בחולי מיגרנה כרונית שנכשלו עם כל תרופות המניעה מהקו הראשון, בנוסף ל-onabotulinumtoxinA.

מקור:

Raffaeli, B. et al. (2020). Frontiers in Neurology. https://doi.org/10.3389/fneur.2020.00417

נושאים קשורים:  טיפול מניעתי,  כאב ראש,  ארנומאב,  מיגרנה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו