HIV 15.06.2021

תחלואה נלווית בקרב נשים החיות עם או נמצאות בסיכון ל-HIV בארצות הברית

נמצא כי נטל והימצאות התחלואה הנלווית שאיננה איידס הינם גבוהים יותר בקרב נשים החיות עם או נמצאות בסיכון ל-HIV, ובקבוצות גיל מסוימות בפרט

שיעור ההימצאות והנטל שמהוות תחלואות נלוות הקשורות בגיל ושאינן קשורות באיידס (NACMs) אינם מאופיינים בצורה טובה בקרב נשים החיות עם HIVי(WLWH).

במחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases, חוקרים ביצעו מעקב אחר WLWH עם דיכוי וירולוגי ומשתתפות עם סרולוגיה שלילית ל-HIV ממחקר ה-Women’s Interagency HIV Study, עד שנת 2009 לפחות (כאשר > 80% מה-WLWH עשו שימוש בטיפול אנטי-רטרוויראלי). התוצאים נמדדו עד מרץ 2018.

במחקר השתתפו 3,232 נשים (2,309 WLWH ו-923 בעלות סרולוגיה שלילית ל-HIV), זמן המעקב החציוני עמד על 15.3 שנים, הגיל החציוני עמד על 50 שנים ומדד מסת הגוף החציוני עמד של 30 ק"ג/מ' מרובע. 65% היו נשים שחורות; 70% מעולם לא עישנו. המשתנים, מספר ה-NACM ושיעורי הימצאות סוכמו בביקור האחרון של הנשים. נעשה שימוש במודל רגרסיה לינארית בכדי לקבוע את נטל ה-NACM על ידי מצב סרולוגי ל-HIV וגיל.

החוקרים מצאו כי לקבוצת ה-WLWH היה ממוצע גבוה יותר של NACM מאשר לקבוצת הנשים בעלות הסרולוגיה השלילית ל-HIV (3.6 לעומת 3.0, P<0.0001) ושיעור הימצאות גבוה יותר של מחלות פסיכיאטריות, דיסליפידמיה, סרטן שאינו קשור לאיידס, מחלות עצם, כליה וכבד (בכולם P<0.01). לא נמצא כי ססטוס סרולוגי ל-HIV הוביל להבדל כלשהו במצבים של יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות ריאה ומחלות קרדיווסקולריות. נטל ה-NACM המשוערך היה גבוה יותר בקרב קבוצת ה-WLWH לעומת קבוצת הסרולוגיה השלילית ל-HIV בקרב נשים בגילאים 40-49 (p<0.0001) ומגיל 60 ומעלה (p=0.0009) (HIV X age interaction, p<0.0978).

בניתוח נתונים מתוקנן נמצא כי נטל ה-NACM היה קשור עם HIV, גיל, גזע, הכנסה, מדד מסת גוף, התנזרות מאלכוהול, שימוש בסיגריות וקראק/ קוקאין; בקרב WLHW, לא נמצאו גורמים נוספים הקשורים  ספציפית ב-HIV, למעט שימוש לאחרונה באבקביר.

החוקרים סיכמו כי נטל ה-NACM נמצא גבוה יותר בקרב קבוצת ה-WLWH ובקבוצות גיל מסוימות. גורמי סיכון מסורתיים שאינם קשורים ב-HIV נמצאו קשורים באופן מובהק לנטל NACM בקרב WLWH, ויש צורך לתעדף אותם בהנחיות הקליניות לבדיקות סקר והתערבויות למזעור נטל התחלואה הנלווית בקרב קבוצת אוכלוסיה זו.

מקור: 

Collins LF, Sheth AN, Mehta CC, et al. Clin Infect Dis. 2021;72(8):1301-1311. doi:10.1093/cid/ciaa204

נושאים קשורים:  HIV,  תחלואה נלווית,  נגיף האיידס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו