נגיף הקורונה 15.07.2021

גורמים לתחלואה תסמינית בקורונה באוכלוסיה קשישה במדריד

במחקר שהתפרסם בכתב העת Gerontology נמצא כי הרגלי חיים מסוימים ושונות גנטית משפיעים על שיעורי וחומרת התחלואה בקורונה

קשישה במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

האוכלוסיה המבוגרת נפגעה במיוחד מהמגפה העולמית שגרמה SARS-CoV-2 (COVID-19). מטרת המחקר היתה לבחון את ההיארעות, החומרה, שיעורי התמותה, המאפיינים הקליניים וגורמי הסיכון להתפתחות תסמינים של COVID-19 בקשישים המתגוררים בבתי אבות במדריד.

החוקרים בדקו גם את הקשר בין סוג המוסד, הידרדרות קוגניטיבית ומחלות נוירודגנרטיביות קודמות של המטופלים לבין תחלואה מ-COVID-19.

מידע אודות תסמינים של COVID-19 נאסף בעזרת מילוי טלפוני של שאלון על ידי עוקבה של 913 מבוגרים בני 75-90 שנים מתוך Vallecas Project שהתנדבו לכך. רוב המתנדבים (902) התגוררו בבתי אבות בעיר מדריד בספרד.

החוקרים בדקו האם מדדים דמוגרפיים ואנתרופומטריים, פולימורפיזם גנטי, תחלואה צולבת, הרגלי חיים, סוג המוסד בו התגוררו ושבריריות הנבדקים מהווים גורמי סיכון להיארעות, חומרה ותמותה עקב COVID-19 באוכלוסייה קשישה.

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך העוקבה, 62 נבדקים הציגו תסמינים מתאימים לתחלואה ב-COVID-19. מתוך אלה, שישה נפטרו - ארבעה בבתיהם ושניים בבית אבות. מקרים של תחלואה בינונית עד קשה נצפו יותר בנבדקים בגיל מתקדם ובזכרים.

אלל מסוג ε4 של הגן של APOE נמצא קשור לתחלואה תסמינית ב-COVID-19. לחץ דם סיסטולי, עישון ושתיית אלכוהול מוגברים, צריכה מופחתת של קפה ותה ולקות קוגניטיבית נמצאו קשורים למחלה חמורה יותר.

החוקרים מצאו כי שיעורי היארעות משוערת של COVID-19 תסמינית בקבוצה זו של קשישים ממדריד עמדה על 6.8% עם שיעורי תמותה של 0.7% (18.2% באלה שמתגוררים בבית אבות) ושיעור קטלניות של 9.9%.

תוצאות מחקר גישוש זה מסמנים כי הרגלי חיים ועוד תנאים קליניים, בנוסף לוריאנט ε4 של הגן של APOE נמצאו קשורים להימצאות ולחומרה של זיהום בנגיף הקורונה.

מקור:

del Ser, T. et al. (2021) “Residence, Clinical Features, and Genetic Risk Factors Associated with Symptoms of COVID-19 in a Cohort of Older People in Madrid". Gerontology, June 2021. Vol. 67, Issue 3, p. 281-289. doi.org/10.1159/000513182

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  מחלות זיהומיות,  קשישים,  תחלואה תסמינית,  הרגלי חיים,  בתי אבות,  נגיף הקורונה,  Covid-19
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו