שחפת 14.11.2021

האם אפופטוזיס מגן משחפת?

חוקרים מצאו כי בניגוד למתרחש במעבדה, בתהליכים in vivo לאפופטוזיס תפקיד חשוב בהגנה על המארח מפני שחפת, וכי מסלולים של תהליך האפופטוזיס עשויים לשמש כיעד טיפולי

תהליך המוות התאי המתוכנן -אפופטוזיס - עשוי להגן על הגוף מפני פתוגנים תוך תאיים על ידי הריגה ישירה של חיידקים וסילוק הנישה בה הם מתרבים. עם זאת, יכולתו של חיידק השחפת Mycobacterium tuberculosis להגביל מסלולים אפופטוטיים במקרופאגים in vitro הובילה לתפיסה על פיה אפופטוזיס לא משמש כתהליך המגן על המארח משחפת, זאת למרות היעדר ראיות in vivo.

בחקר שפורסם בכתב העת Immunity הראו החוקרים כי למסלולי האפופטוזיס המתווכים על ידי קולטנים ומבוקרים על ידי BCL-2 ישנם תפקודים חיוניים in vivo להגנה משחפת. הגנה זו מתקבלת באמצעות השמדה מכוונת ומבוקרת של אוכלוסיות מובחנות של מקרופאגים וניטרופילים נגועים, תוך השפעה על תגובת תאי ה-T.

בנוסף הראו החוקרים כי ניתן למקד מסלולים אפופטוטיים באופן טיפולי, באמצעות תרכובות הנמצאות בניסויים בשלב הקליני. תרכובות אלה משמשות כאנטגוניסטים לחלבונים מעכבי אפופטוזיס (IAP) וכך מקדמות את הפינוי של חיידק השחפת מן הגוף, בקרב עכברים.

ממצאים אלה חושפים כי כל עיכוב של אפופטוזיס על ידי חיידק השחפת אינו שלם in vivo, דבר המקדם את הבנתנו בנוגע לתגובות המגינות על המארח משפחת, ומצביעים על מסלולים אפשריים אצל המארח שעשויים להוות יעד טיפולי.

מקור:  

Stutz, MD et al. Immunity. 2021 Aug 10;54(8):1758-1771.e7. doi: 10.1016/j.immuni.2021.06.009

נושאים קשורים:  שחפת,  אפופטוזיס,  מחרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו